تحصیل در کانادا

تحصیل در کانادا

نظام آموزشی و مقاطع تحصیلی در کانادا

برنامه پیش دبستانی برای کودکان سنین 4-5 سال قبل از شروع دوره ی ابتدایی در سن 6 سال می باشد و به صورت عمومی، خصوصی و فدرال برگزار می شود. همچنین این شرایط برای کودکانی که مشکل شنوایی یا دیداری دارند نیز وجود دارد.

تحصیلات ابتدایی برای تمام کودکان در سنین 6-7 سال اجباری می باشد و از Grade I شروع می شود. دانش آموزان در این مقطع شش سال آموزش خواهند داشت که به ترتیب زیر می باشد:

  • Grade 1 (ages 6-7)
  • Grade 2 (ages 7-8)
  • Grade 3 (ages 8-9)
  • Grade 4 (ages 9-10)
  • Grade 5 (ages 10-11)
  • Grade 6 (ages 11-12)

 

تحصیل در مدارس کانادا

در مهاجرت تحصیلی در مقطع دبیرستان داشتن مدرک زبان از اهمیت زیادی برخوردار نیست، اما اگر فرد مدرک زبان داشته باشد یک امتیاز به شمار می‌رود. این نکته را برای مهاجرت تحصیلی در مقطع دبیرستان باید در نظر داشته باشید که فرد 1 تا 2 سال از دوره تحصیلی خود عقب می‌افتد. برای مثال اگر فرد در پایه یازدهم مشغول‌به‌تحصیل باشد، پس از مهاجرت تحصیلی در کانادا باید از پایه نهم شروع به تحصیل کند.

تحصیل در مدارس بین المللی کانادا

در کانادا مدارس بین‌المللی زیادی وجود دارند که کیفیت تدریس در آن‌ها بسیار بالا بوده و برخی از آن‌ها شبانه‌روزی هستند. تحصیل در مدارس بین‌المللی کانادا باعث می‌شود دانش‌آموزان برای تحصیل در دانشگاه‌های برتر کانادا آماده شوند. 

تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی

تحصیل کارشناسی در کانادا، اولین مقطع تحصیلی در دانشگاه های کانادا می باشد. متقاضیان با داشتن مدرک دیپلم 12 ساله، مدرک زبان مورد نیاز و سایر پیش نیاز های ذکر شده توسط دانشگاه می توانند در این مقطع پذیرش بگیرند. تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی از تنوع بالایی در رشته تحصیلی و دانشگاه برخوردار می باشد، بنابراین برای انتخاب رشته گزینه های زیادی پیش روی شما می باشد. اما می توان رشته های زیر را از رشته های محبوب در کانادا برای دانشجویان بین المللی نام برد:

لیسانس علوم کامپیوتر

لیسانس مهندسی

لیسانس روانشناسی

لیسانس زبان

لیسانس ریاضیات

 

شهرهای محبوب کانادا که مقصد بسیاری از دانشجویان بین المللی می باشند شامل موارد زیر است:

مونترال

تورنتو

ونکوور

دانشجویان برای انتخاب دانشگاه گزینه های زیادی را پیش رو دارند و بسیاری از دانشگاه های کانادا در رتبه بندی های جهانی در سطح مناسبی قرار دارند. هر دانشگاه در کانادا می تواند قوانین و مقررات خود را برای درخواست پذیرش داشته باشد. زمانی که شخص درخواست پذیرش خود را به دانشگاه می فرستد، ایمیلی جهت آگاهی از  درخواست، دریافت خواهد کرد. دانشگاه، مدارک و اسناد مورد نیاز جهت بررسی درخواست را، از طریق ایمیل اعلام خواهد کرد. مهمترین مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های کانادا به شرح زیر است:

  1. فرم درخواست پذیرش از دانشگاه
  2. پاسپورت دارای اعتبار
  3. آخرین مدرک تحصیلی به همراه ترجمه
  4. مدرک زبان آیلتس

 

تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی ارشد

اگر خواهان ادامه تحصیل در کانادا برای مقطع کارسناسی ارشد هستید، می بایست مدرک لیسانس داشته باشید. معمولا تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا بین یک تا دو سال به طول می انجامد. برای تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی ارشد رشته های متنوع فراوانی می توان پیشنهاد داد. اما محبوب ترین آن ها به شرح زیر می باشد:

  • کارشناسی ارشد علوم زیست محیطی
  • کارشناسی ارشد روانشناسی
  • کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر
  • MBA

مهمترین مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه های کانادا به شرح زیر می باشد:

  1. مدرک تحصیلی قبلی
  2. فرم درخواست تکمیل شده
  3. رزومه
  4. بیانیه هدف از تحصیل
  5. اثبات تمکن مالی
  6. دو توصیه نامه
  7. مدارک باید به زبان انگلیسی یا فرانسوی ترجمه شود و اصل آن نیز ضمیمه گردد.

توجه داشته باشید که برخی از دانشگاه ها ممکن است بدون ارائه مدرک زبان نیز به شما پذیرش مشروط دهند، به این صورت که ابتدا باید در یک دوره زبان شرکت کنید و سپس کورس اصلی دانشگاه را آغاز نمایید

تحصیل در کانادا در مقطع دکترا

تحصیل دکترا در کانادا این امکان را به دانشجویان می دهد که با متخصصین زبده کار کنند و از امکانات پیشرفته برخوردار شوند. تحصیل در مقطع دکترا می تواند بین 3 تا 6 سال به طول انجامد. زبان تحصیل در این مقطع می تواند انگلیسی یا فرانسوی باشد. تحصیل دکترا در کانادا بیشتر بر پایه تحقیقات صورت می پذیرد و دانشجویان وقت کمتری را صرف شرکت در کلاس های درس می نمایند. دانشجویان باید در این مقطع استاد راهنما یا سوپروایزر داشته باشند و تحقیقات خود را با نظارت آن ها انجام دهند.

جهت اخذ پذیرش در مقطع دکترا در دانشگاه های کانادا، داشتن مدرک فوق لیسانس الزامی می باشد. پذیرش در این مقطع بسیار رقابتی می باشد و اساتید براساس رزومه دانشجویان را انتخاب می کنند. مواردی که می تواند در انتخاب دانشجویان مؤثر باشد، در لیست زیر شرح داده شده است:

  1. ریز نمرات مقطع تحصیلی قبلی
  2. مدرک زبان
  3. پروپوزال تحقیقاتی
  4. دو توصیه نامه
  5. معمولاً مدرک GRE و GMAT از متقاضیان درخواست می شود.

برای تحصیل در کانادا در مقطع دکترا ممکن است دانشگاه ها مصاحبه ای را با متقاضیان ترتیب دهند و به این طریق توانایی های شخص را بهتر ارزیابی کنند. تحصیل دکترا در کانادا معمولا به همراه بورسیه یا فاند می باشد و دانشجویانی که موفق به دریافت فول فاند می شوند، می توانند تمامی هزینه های زندگی و تحصیل خود در کانادا را از این طریق تامین نمایند.

تحصیل در کانادا با مدرک دیپلم

امکان تحصیل در کانادا با مدرک دیپلم وجود دارد. دانشگاه های مختلف متناسب با هدف خود، مدارک و شرایط خاصی را برای متقاضیان در نظر می گیرند اما به طور کلی برای این امر متقاضیان می بایست پاسپورت معتبر، گواهی عدم سوء پیشینه، گواهی سلامت روانی و جسمی، مدرک زبان، ریز نمرات و مدرک دیپلم خود را ارائه نمایند. از دیگر شرایط تحصیل در کانادا با مدرک دیپلم شرایط سنی مناسب و عدم گپ تحصیلی زیاد می باشد. اگر متقاضی سنی مناسب و گپ تحصیلی کمی داشته باشد، این امکان را دارد که در کالج نیز مشغول به تحصیل شوند. دقت نمایید که برای اخذ ویزا می بایست افسر پرونده را متقاعد نمایید که هدفتان تنها تحصیل در کانادا است و پس از اتمام تحصیل به کشور باز خواهید گشت.

تحصیل در کانادا با مدرک کاردانی

امکان تحصیل در کانادا با مدرک کاردانی برای متقاضیان وجود دارد. متقاضیان در هنگام تحصیل در کانادا با مدرک کاردانی دو مسیر پیش روی خود دارند. در مسیر اول متقاضیان می توانند برای مقطع کارشناسی پذیرش دریافت کنند و پس از ورود به دانشگاه ممکن است برخی از واحدهایی که در دوره کاردانی گذرانده اند، تطبیق بخورد. دقت کنید که برای تطبیق واحدهای درسی، نمره اخذ شده و اعتبار دانشگاه مبدا بسیار تاثیرگذار هستند. مسیر دومی که متقاضیان تحصیل در کانادا با مدرک کاردانی می توانند در پیش بگیرند، تحصیل در کالج می باشد. آن ها می توانند برای تحصیل در کالج اقدام کنند و واحدهای لازم را بگذرانند و پس از آن می توانند برای تحصیل در دانشگاه درخواست بدهند. تطبیق واحدهای درسی بین کالج ها و دانشگاه های کانادا بسیار راحت انجام می شود.

مهم‌ترین شرایط تحصیل در کانادا در بخش زیر به صورت جزئی بررسی شده‌اند:

داشتن تمکن مالی کافی

متقاضی برای ادامه تحصیل در کانادا باید اثبات کند که توانایی تأمین هزینه‌های زندگی به مدت یک سال، در زمان اقامت در کانادا را دارد. به طور کلی، هزینه تحصیل در کانادا برای یک سال در حدود 10 هزار تا 20 هزار دلار کانادا می‌باشد. متقاضی باید این مبلغ را در حساب بانکی شخصی خود، تا مدت حداقل 4 ماه پیش از مهاجرت نگهداری کند. اثبات تمکن مالی در هر دو مراحل اخذ ویزا و پذیرش دانشگاه، ضروری خواهد بود. تمکن مالی، شامل نامه‌ای به زبان انگلیسی است که فرد متقاضی باید از بانکی که در آن دارای حساب می‌باشد، دریافت نماید. در این نامه جزئیات حساب شامل: تاریخ افتتاح حساب، مانده حساب، میانگین واریزی، میانگین خروجی و گردش حساب ذکر شده است. تمکن مالی توسط سفارت کانادا، بر حسب دلار و نرخ روز حساب خواهد شد. با توجه به اینکه سفارت کانادا، جزئیات حساب شما را در یک بازه 4 تا 6 ماهه بررسی می‌کند، بهتر است تا تمامی مبلغ را به یکباره به حساب واریز نکنید، زیرا این امر اصطلاحا “حساب‌سازی” محسوب می‌شود. همچنین، بهتر است که به جای دریافت نامه تمکن مالی از چندین بانک مختلف، یک نامه از یک بانک با حساب قوی به سفارت ارائه کنید. موارد زیر، شامل روش‌هایی هستند که می‌توانید از طریق آن‌ها به اثبات تمکن مالی بپردازید:

  • ارائه نمودن نامه تمکن مالی در بازه 4 تا 6 ماهه
  • ارائه اسناد و مدارک ملک و اوراق بهادار ترجمه شده
  • چک بانک قابل تبدیل به دلار کانادا
  • ارائه بورسیه تحصیلی یا وام دانشجویی در صورت وجود
  • نامه اسپانسرشیپ(اثبات پوشش هزینه‌های تحصیلی و زندگی دانشجو توسط خانواده فرد)
  • داشتن حساب بانکی در کشور کانادا

 

عدم وجود وقفه و گپ تحصیلی

گپ تحصیلی یا وقفه تحصیلی، فاصله بین مدت زمانی است که آخرین مدرک تحصیلی دریافت و اقدام برای تحصیل در مقطع جدید آغاز شده است. هر چه زمان کمتری از اخذ آخرین مدرک تحصیلی متقاضی گذشته باشد و به اصطلاح گپ تحصیلی کمتری داشته باشد، احتمال اخذ پذیرش تحصیلی متقاضی بیشتر است. معمولا حداکثر مدت زمان گپ تحصیلی، یک سال است و اگر وقفه بیشتر از این مقدار باشد، ممکن است جهت دریافت ویزا با مشکل رو به رو شوید. متقاضیان تحصیل در کانادا می‌توانند در مدت گپ تحصیلی، باید خود را برای آزمون‌های ورودی دانشگاه یا زبان مانندGMAT  و IELTS، آماده کنند. در صورتی که افراد بتوانند برای گپ تحصیلی خود، دلایل موجهی را ارائه دهند، می‌تواند باعث کاهش تاثیرات منفی این موضوع بر اخذ ویزا شود؛ اما در بعضی از شرایط، متقاضی حتی اگر بتواند از دانشگاه با موفقیت پذیرش تحصیلی خود را دریافت نماید و تمامی شرایط لازم اخذ ویزا را نیز داشته باشد، ممکن است سفارت گپ تحصیلی را مد نظر قرار دهد و همین موضوع باعث ریجکت شدن درخواست او شود.

داشتن مدرک مهارت زبان انگلیسی

به طور کلی هر دانشگاه بر اساس رشته‌ها و مقاطع تحصیلی، نمره زبان آزمون های بین المللی مانند آیلتس یا تافل متفاوت را از دانشجو درخواست می‌کنند؛ اما داشتن مدرک آیلتس 6 برای مقطع کارشناسی و 7 به بالا برای مقطع کارشناسی ارشد و دکتری الزامی است. البته این مدرک تنها در صورتی از شما پذیرفته می‌شود که قصد تحصیل در دانشگاه‌های استان “کبک” را نداشته باشید. برای تحصیل در این استان، باید مدارک آزمون زبان فرانسوی را به دانشگاه ارائه نمائید.

 

موفقیت پذیرش تحصیلی خود را دریافت نماید و تمامی شرایط لازم اخذ ویزا را نیز داشته باشد، ممکن است سفارت گپ تحصیلی را مد نظر قرار دهد و همین موضوع باعث ریجکت شدن درخواست او شود.