تحصیل در ترکیه

تحصیل در ترکیه

تحصیل در ترکیه

با وجود مزیت های زیاد تحصیل در ترکیه موجب شده است در سال های اخیر متقاضیان بسیاری علاقه مند به تحصیل در ترکیه شوند. هزینه تحصیل مناسب , دانشگاه های معتبر ترکیه ، نزدیکی به ایران و اروپا , امکانات رفاهی و آموزشی از جمله این مزیت هاست. در این میان ، تحصیل پزشکی در ترکیه بخش بزرگی از مهاجرت های تحصیلی به این کشور را شامل می شود. ترکیه یک کشور دانشجویی است و در هر شهر حداقل یک دانشگاه وجود دارد. باشگاه های اجتماعی، تیم های ورزشی و رویدادهای فرهنگی در هر دانشگاه، دانشجویان را گرد هم می آورد.

زندگی در ترکیه راحت تر از بسیاری از کشورهای دیگر است. شما می توانید نیازهای خود مانند محل اقامت، غذا و نوشیدنی، سرگرمی را با قیمتی مقرون به صرفه برآورده کنید. می توانید در خوابگاه های واقع در محوطه دانشگاه یا نزدیک آن اقامت کنید یا با پرداخت اجاره مناسب خانه ای اجاره کنید. علاوه بر این، به عنوان یک دانشجو، مهم نیست که کدام وسیله حمل و نقل را انتخاب می کنید، می توانید بلیط را با قیمت تخفیف خریداری کنید یا فیلمی را که می خواهید در سینما با قیمت ارزان تری تماشا کنید.

علاوه بر این که بسیاری از برنامه های دانشگاه های ترکیه به زبان انگلیسی هستند، شما می توانید در دوره های زبان ترکی که دانشگاه به شما ارائه می دهد، فرصتی برای یادگیری یک زبان جدید داشته باشید و هم با افرادی از فرهنگ های مختلف دوست شوید.

نحوه پذیرش

1- نحوه پذیرش  در مقاطع کاردانی و کارشناسی : 1- بر اساس معدل برخی از دانشگاههای خصوصی و دولتی  2- بر اساس آزمون ورودی (YÖS- SAT)

2- نحوه پذیرش در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری : بر اساس آزمونهای ورودی از قبیل (ALES- GRE-TÖMER- IELTSTOFEL- YDS)

بورسیه تحصیلی ترکیه

بورسیه تحصیلی ترکیه یک برنامه بورسیه دولتی است که به دانشجویان بین المللی واجد شرایط از سراسر جهان داده می شود تا از برنامه های تمام وقت یا کوتاه مدت در بهترین دانشگاه های ترکیه بهره مند شوند.

بورسیه های تحصیلی ترکیه چه نوع خدمات و فرصت هایی را به دانشجویان بین المللی ارائه می دهد؟

  • برندگان بورسیه توسط بورسیه های ترکیه در دانشگاه ها و برنامه ها قرار می گیرند.
  • خدمات استقبال فرودگاهی و پشتیبانی و برنامه های جهت یابی مرتبط با زندگی در ترکیه
  • اسکان در خوابگاه ها
  • کمک هزینه ماهانه
  • حساب بانک دانشجویی
  • رویه های مربوط به بیمه دانشجویی
  • فعالیت های فرهنگی و ورزشی
  • آکادمی دانشجویان بین المللی، کنگره علوم اجتماعی دانشجویان بین المللی، سمینارها و کارگاه های آموزشی
  • برنامه های کارآموزی و آموزش حرفه ای
  • برنامه فارغ التحصیلی دانشجویان بین المللی
  • عضویت در شبکه فارغ التحصیلان ترکیه

چه چیزی بورسیه تحصیلی ترکیه را از سایر برنامه های بورسیه متفاوت می کند؟

بورسیه تحصیلی ترکیه برنامه ای است که نه تنها به دانشجویان کمک هزینه تحصیلی می دهد، بلکه در نحوه ورود به دانشگاه و اقامت در ترکیه نیز کمک می کند. با این ویژگی، با سایر برنامه های بورسیه در جهان متفاوت است.

 

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی در ترکیه

تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه های کشور ترکیه معمولا 4 سال زمان می برد اما در برخی از رشته ها همانند تحصیل پزشکی در ترکیه 6 سال، دندانپزشکی و داروسازی 5 سال به طول می انجامد. تحصیل در دانشگاه های دولتی عموما به زبان ترکی می باشد.

 

مدارک مورد نیاز برای پذیرش در مقطع کارشناسی

1. اصل و ترجمه به زبان ترکی مدارک و ریز نمرات 12ساله تحصیلی مربوطه همراه با تأیید دادگستری و وزارت خارجه و کنسولگری کشور ترکیه

2. پاسپورت و ترجمه ترکی (پاسپورت حداقل 6 ماه اعتبار داشته باشد )

3. عکس 4*3 یا 4*6 ( حداقل 6 قطعه )

4. نتایج یکی از آزمون های YÖS یا SAT 

نکته: اکثر دانشگاههای خصوصی کشور ترکیه بدون شرط آزمون در مقطع کارشناسی اقدام به پذیرش می نمایند.

متقاضیانی که قصد تحصیل در رشته پزشکی را دارند برای قبولی در دانشگاه های دولتی و خصوصی ترکیه باید در آزمون ورودی YOSیا SAT شرکت نمایند و نمره قبولی را در آن کسب کنند یا می توانند از طریق پذیرش بدون آزمون در این رشته تحصیل کنند. آموزش پزشکی در ترکیه به طور کلی به 3 رشته علوم پایه، بالینی و داخلی تقسیم می شود. دانشجویان دانشکده پزشکی در 2 سال اول تحصیلات علوم پایه را دریافت می کنند. از سال سوم به مدت یکسال در دوره های کارآموزی بالینی شرکت می کنند و سپس باقی تحصیلات خود را در بیمارستان به عنوان کارآموز می گذارنند.

بر اساس رتبه بندی QS 2022، دو دانشگاه در ترکیه وجود دارد که در زمینه پزشکی برجسته هستند: دانشگاه هاجت تپه و استانبول که هر دو جز دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت می باشند.

دانشجویان علاقه مند به تحصیل دندانپزشکی در ترکیه در 2 سال اول تحصیلشان مطالب تئوری را مطالعه می کنند و در 3 سال باقی مانده، آموزش های عملی را در بیمارستان می آموزند. بهترین دانشگاه های ترکیه برای تحصیل در رشته دندانپزشکی

دانشگاه آنکارا/دانشگه حاجت تپه/دانشگاه غازی و دانشگاه اگه هستند. فارغ‌التحصیلان در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی می‌توانند مستقیما به دوره‌های دکتری و PhD راه پیدا کنند.

رشته داروسازی را بعد از پزشکی و دندانپزشکی می‌توان از پول‌سازترین رشته‌های تحصیلی در دنیا به‌شمار آورد. کار ثابت با درآمد بالا در موسسات تحقیقات دارویی و نیز داروخانه و کلینیک‌ها تنها یکی از مزایای تحصیل در این رشته است. اگر تمایل به تحصیل در یکی از کشورهای خارجی با هزینه تحصیلی مناسب و امکانات آموزشی بالا دارید، ترکیه یکی از بهترین گزینه‌های شما برای این نوع از مهاجرت تحصیلی است. دوره رشته داروسازی در ترکیه ۵ سال تحصیلی است و مدرک بسیاری از دانشگاه‌های مشهور ترکیه در رشته داروسازی نیز مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران می باشد که از جمله آن‌ها می‌توانیم به این دانشگاه‌ها اشاره کنیم: دانشگاه آتاتورک، دانشگاه آنکارا، دانشگاه حاجت تپه، دانشگاه کوچ، دانشگاه اگه، دانشگاه مارمارا، دانشگاه بغازیچی، دانشگاه استانبول و دانشگاه آنادولو.

بهترین دانشگاه ها برای مقطع لیسانس در رشته های غیر پزشکی و مهندسی دانشگاه فنی خاورمیانه/دانشگاه فنی استانبول/دانشگاه کوچ هستند که از سطح علمی بالایی برخوردارند.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در ترکیه

دوره کارشناسی ارشد و دکترا در ترکیه شامل تعدادی دروس و پایان نامه می باشد. دوره کارشناسی ارشد 2 سال و دوره دکتری تمام وقت در کشور ترکیه ۴ سال به طول می انجامد. دانشجویان دکتری در کشور ترکیه، بعد از اتمام دروس و شرکت در آزمون جامع پایان نامه خود را تحت نظارت یک یا دو استاد راهنما که باید از اعضای هیئت علمی دانشگاه باشند، انجام دهند. در رشته های انگلیسی زبان، گواهی مهارت زبان انگلیسی TOEFL با نمرات 80 به بالا همراه با یکی از آزمون های ALES و یا قسمت ریاضی و هوش GRE و در رشته های ترکی زبان گواهی مدرک زبان ترکی TÖMER با نمرات C1 و مدرک زبان انگلیسی (YDS یا TOEFL یا آزمون زبان انگلیسی دانشگاه مقصد) با نمرات متوسط از شروط الزامی برای پذیرش می باشد. در اکثر دانشگاههای ترکیه آزمون کتبی و مصاحبه حضوری یا اینترنتی در زمان از پیش تعیین شده با اساتید دپارتمان مربوطه صورت می گیرد. در رابطه با مهارت های ذکر شده لطفا به بخش معرفی آزمون های آکادمی آران مراجعه کنید.

زمان اقدام برای ورود به مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری

زمان اقدام برای دانشگاههای ترکیه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری  برای ورودی نیمسال اول (مهر) خرداد و تیر ماه و برای ورودی نیمسال دوم (بهمن) آذر و دی ماه می باشد. 

کارشناسی ارشد یک برنامه دو ساله است که مدرک (MA) یا (MS) را اعطا می کند. دو نوع برنامه کارشناسی ارشد، با پایان نامه  و بدون پایان نامه وجود دارد. برنامه کارشناسی ارشد با پایان نامه معمولاً یک برنامه دو ساله است که شامل دوره هایی با حداقل 120 واحد و به دنبال آن پایان نامه است. از سوی دیگر، برنامه های غیر پایان نامه، برنامه هایی هستند که در یک یا یک سال و نیم تکمیل می شوند و شامل اتمام حداقل 90 واحد درسی و یک پروژه ترم می شوند.لازم به ذکر است آزمون تحصیلات تکمیلی برای رشته دندان‌پزشکی DUS و برای رشته پزشکی TUS نام دارد.

در مقطع دکتری دانشجویان باید دانش و توانایی علمی بالاتری نیز داشته باشند. مدت دوره تحصیل در مقطع دکتری بسته به رشته مورد نظر عموما بین  3 تا 5 سال طول می کشد که در 2 سال اول به صورت حضوری در کلاس ها آماده بوده و مابقی دوران تحصیل تا  سال آخر را بیشتر به صورت عملی کارهای تحقیقاتی انجام داده و بر روی موضوع پایان نامه خود فعالیت می کنند. ضمن این که دانشجویان در این مقطع با فعالیت های پژوهشی و آموزشی دانشگاه مشارکت دارند، بسته به دانشگاه و رشته حقوق نیز دریافت خواهند کرد.

 

مدارک مورد نیاز جهت اخذ پذیرش

  • پاسپورت و ترجمه ترکی (پاسپورت حداقل 6 ماه اعتبار داشته باشد)
  • چند قطعه عکس 4*6
  • اصل و ترجمه ترکی استانبولی مدارک دانشگاهی همراه با ریز نمرات مربوطه همراه با تأیید دادگستری و وزارت خارجه و کنسولگری کشور ترکیه
  • رزومه تحصیلی (CV)
  • انگیزه نامه (Statement of Purpose)
  • 2 عدد توصیه نامه از اساتید مربوطه (Recommendation)
  • مدرک آزمون تومر C1 (حداقل با نمره 65 به بالا از 100 ) اعتبار مدرک 2 سال می باشد- برای دانشگاههای ترک زبان الزامی می باشد.
  • مدرک زبان انگلیسی تافل یا معادل آن ( بعضی از دانشگاه ها آزمون زبان انگلیسی داخلی نیز دارند ) – برای دانشگاههای انگلیسی زبان الزامی می باشد.
  • مدرک آلس یا GRE فقط قسمت ریاضی و هوش ( اعتبار مدرک 5 سال می باشد)- برای دانشگاههای انگلیسی زبان الزامی می باشد.