TÖMER

TÖMER

TÖMER

Türkçe Öğretim Merkezi

آزمون تومر چیست؟

آزمون تومر، آزمونی است که میزان تسلط به زبان ترکی برای ورود به مراکز تحصیلی و شغلی ترکیه را می‌سنجد.

 Tomer از واژه ترکی Türkçe Öğretim Merkezi به معنی مرکز آموزش زبان ترکی، آمده است. بوسیله این آزمون میزان تسلط شما به خواندن و بیان مطالب چه به صورت شفاهی و چه به صورت کتبی برای برقراری ارتباط بررسی می‌شود. در واقع هدف این آزمون این است که داوطلبی که قصد ورود به ترکیه به عنوان محصل یا شاغل را دارد، توانایی کافی برای برقراری ارتباط و بیان منظور خود را داشته باشد. از این جهت این آزمون را می‌توانیم مشابه تافل یا آیلتس در زبان انگلیسی در نظر بگیریم.

این آزمون توسطUTS ، به معنای Uzaktan Türkçe Sınavı ، و توسط دانشگاه آنکارا برگزار می شود.

 

انواع آزمون تومر

مدرک زبان تومر در دو نوع ارائه می‌شود، که در ادامه به توضیح‌ هر یک از آن‌ها می‌پردازیم:

گواهی‌نامه تومر (Sertifika)

این نوع از آزمون تومر شامل دریافت سرتیفیکیت سطح مقدماتی A2 ، سطح متوسط B2 و سطح پیشرفته C1 شده و دارای اعتبار دو ساله است. لازم به ذکر است که آزمون تومر سرتیفیکا نسبت به نوع دیپلما در بازه زمانی کوتاه‌تری قابل دستیابی است.

دیپلم تومر (Diploma)

دیپلم تومر به معنی داشتن مهارت کامل در زبان ترکی استانبولی است و از لحاظ اعتبار، هیچگونه محدودیت زمانی برای این دیپلم وجود ندارد.
بنابر اطلاعات وبسایت تومر، افراد شرکت کننده در آزمون تومر در صورت گرفتن نمره زیر ۵۰ امکان دریافت مدرک تومر را نخواهند داشت و برای سایر نمرات آزمون تومر نیز مدارکی با سطوح مختلف صادر می‌شود که به شرح زیر است:

با کسب مجموع نمره ۵۰ تا ۵۹ فرد موفق به دریافت مدرک سطح A2 آزمون تومر می‌شود.
با کسب مجموع نمره ۶۰ تا ۶۵ فرد موفق به دریافت مدرک سطح B1 آزمون تومر می‌شود.
با کسب مجموع نمره ۶۶ تا ۷۰ فرد موفق به دریافت مدرک سطح B2 آزمون تومر می‌شود.
و با کسب مجموع نمره ۷۱ تا ۱۰۰ فرد موفق به دریافت مدرک سطح C1 آزمون تومر می‌گردد.

سطوح آزمون تومر

آزمون TOMER شامل 6 سطح از A1 تا C2 است. آنها در زیر خلاصه می شوند:

  • : A1 در این سطح، توانایی دانش آموز در پاسخ به سوالات ساده با پاسخ های بسیار ساده اندازه گیری می شود.
  • A2: در این سطح، دانش پایه زبان ارزیابی می شود. در این سطح، فرد باید بتواند به مشکلات پیش بینی شده پاسخ دهد.
  • B1: در این سطح، فرد باید دانش متوسطی از زبان ترکی داشته باشد که طبق آن بتواند کارهای شخصی خود را انجام دهد یا در شرایط غیرمعمول و غیر منتظره بتواند کارهای خود را انجام دهد.
  • B2: در این سطح، شخص باید دانش خوب و معقولی از زبان ترکی داشته باشد تا مسائل بی شماری را درک کند. 
  • C1: در این سطح فرد باید دانش بسیار خوبی از زبان ترکی داشته باشد. مسائل غیرمنتظره را باید فرد مدیریت کند.
  • C2: این سطح بالاترین سطح در زبان ترکی است که در آن فرد می تواند زبان ترکی را مانند زبان مادری بداند.

بنابر صلاحدید دپارتمان پذیرش تحصیلی دانشگاه‌های دولتی ترکیه، سطح مورد درخواست مدرک تومر ممکن است متغیر باشد. برای مثال در اغلب موارد سطح C1 آزمون تومر برای تحصیل در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی مورد نیاز است و در برخی موارد ممکن است سطوح B1 و B2 تومر برای تحصیل در رشته‌های مهندسی دانشگاه‌های ترکیه کفایت کند. اما بنابر تجربه کارشناسان اخذ پذیرش تحصیلی دانشگاه‌های ترکیه، برای ادامه تحصیل در مقاطع ارشد و دکترا سطح C1 آزمون تومر مورد نیاز است.

 

محتوای آزمون تومر

این آزمون از ١٠٠ سوال چند گزینه‌ای و از ۴ قسمت مختلف تشکیل شده است. جزئیات مربوط به قسمت‌های مختلف آزمون تومر و حداقل نمره مورد نیاز در هر بخش را در جدول زیر می‌توانید مطالعه کنید.

مهارت 

سطح نمره
شنیداری /Listening 25 
خواندن و درک مطلب / Reading 25
نوشتن / Writing 25
صحبت کردن / Speaking 25
جمع کل  100

مدت زمان آزمون

مدت زمان آزمون 240 دقیقه است.  نتایج آزمون ظرف 3 تا 15 روز پس از آزمون اعلام می شود.

 

منابع آزمون

بهترین روش آمادگی برای دریافت مدرک زبان ترکی استانبولی، شرکت در دوره‌های آموزشی است. در حال‌حاضر این دوره‌ها به صورت حضوری و آنلاین توسط اساتید مجرب  در آکادمی آران برگزار می‌شود.

  • کتاب‌های آموزشی HiTiT؛ این مجموعه‌ی کتاب به صورت اختصاصی برای داوطلبان آزمون تومر طراحی شده‌ است و تمامی مباحث لازم برای پاسخ‌گویی به سوالات آزمون در آن گنجانده شده.
  • کتاب‌های آموزشی MER ؛ از دیگر منابع اصلی آزمون تومر می‌توان به کتاب‌های MER اشاره کرد. این مجموعه، شبیه کتاب‌های تست کنکور است. مجموعه سوالاتی که می‌تواند مهارت‌های زبانی‌ را تقویت کند در آن گنجانده شده.
  • مجموعه‌ی آموزشی Yedi İklim Türkçe Seti؛ این مجموعه با عنوان هفت اقلیم ترکیه، یک دوره‌ی جامع کمک آموزشی‌ است که جزو منابع دانشگاهی‌ محسوب می‌شود که در قالب کتاب و لوح فشرده 6 سطح آزمون تومر را پوشش می‌دهد.
  • دیکشنری زبان ترکی؛ فرهنگ‌ واژگان بهترین ابزار برای افزایش گنجینه‌ی لغات شما هستند. از میان دیکشنری‌های زبان ترکی،‌ Büyük Türkçe Sözlük  برای شرکت در آزمون تومر مناسب‌تر است.

مراکز آزمون

این آزمون بصورت آنلاین و حضوری هر هفته برگزار می گردد. در ایران نیز مراکز برگزاری آزمون حضوری دانشگاه قاضی و آنکارا وجود دارد و جهت شرکت در آزمون تومر نیاز به سفر به کشور ترکیه نمی باشد.

 

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در آزمون

عکس پرسنلی

پاسپورت